Klachten en Wkkgz

Met ingang van 1 januari 2017 moeten alle zorgverleners in Nederland voldoen aan eisen die in het kader van de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) worden gesteld. Ook mijn praktijk Noorderlicht Centrum voldoet aan deze eisen. Graag leg ik kort uit wat dit betekent.

Klachtenfunctionaris
Het kan voorkomen dat u als cliënt van Noorderlicht Centrum een klacht heeft over de geboden zorg. Mijn voorkeur gaat ernaar uit dat u deze klacht rechtstreeks met mij bespreekt en we er samen uit proberen te komen. Mocht u dat om welke reden dan ook niet prettig vinden, dan bied ik u twee mogelijkheden aan. De eerste is om gratis gebruik te maken van een vertrouwenspersoon waar u uw klacht mee kunt bespreken en die eventueel als bemiddelaar kan optreden tussen u en mij. Een andere mogelijkheid is om gratis gebruik te maken van een onafhankelijke klachtenfunctionaris.

De vertrouwenspersoon
Bij een klacht of geschil kunt u zich wenden tot B. van der Wilt (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Hij zal graag als bemiddelaar optreden tussen u en mij. Mocht u liever een onafhankelijke klachtenfunctionaris voor de bemiddeling willen dan verwijs ik u door naar de geschilleninstantie.

Geschilleninstantie
Belangrijker dan de bemiddeling van de klachtenfunctionaris is de inzet, het nemen van verantwoordelijkheden het vermogen van de zorgaanbieder een klacht op te lossen (met ondersteuning van de klachtenfunctionaris) Bovendien staat het u vrij - indien de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet tot het door u gewenste resultaat leidt - u te wenden tot de onafhankelijke en door het ministerie van VWS erkende geschilleninstantie KlachtenPortaal Zorg (KPZ). Dit kan alleen na het doorlopen van het eerste traject, én het oordeel van de zorgaanbieder. Met ingang van 1 januari 2017 is mijn praktijk bij KlachtenPortaal Zorg aangesloten.
De geschilleninstantie KPZ is gemachtigd om bindende adviezen uit te brengen om zo tot een schikking tussen de partijen te komen. Eventueel kan ook een schadeclaim worden toegekend.

Contact
Zowel de klachtenregeling, klachtenfunctionaris als de geschilleninstantie van het KPZ zijn te vinden/te bereiken via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.Een klacht ter attentie van de klachtenfunctionaris kunt u via een formulier op de website van het KPZ indienen. Wanneer u met spoed contact wilt opnemen met KPZ, belt u het mobiele nummer (06) 25186207.

  • Het klachtenreglement van het KPZ, dat als basis voor de klachtenprocedure van mijn praktijk zal gelden. Deze treft u (link) aan op mijn website.
  • De geschillenregeling van het KPZ, zal u in voorkomende gevallen door de onafhankelijke klachtenfunctionaris worden aangereikt. U kunt deze geschillenregeling ook rechtstreeks van de website van de geschilleninstantie KPZ downloaden